מילון מונחים באודיו-וידאו

מבולבלים מכל המונחים המקצועיים שהחידושים הטכנולוגיים מביאים איתם?
המומחים של סיריוס ריכזו עבורכם אינדקס מונחים טכנולוגיים כדי שתוכלו להתמצא בקלות

מונחי אודיו

Amplifier-מגבר
התקן אלקטרוני או מוצר שתוכנן להפוך סיגנל קטן לסיגנל גדול.
מגבר משולב תוכנן לקבל סיגנלים כקלט ויש לו שליטה על עוצמת הקול. המגבר מספק מספיק תפוקה כדי להניע רמקולים.
מגבר הספק זהו החלק שאחראי על ההגברה במגבר משולב.
קדם מגבר מספק את הכניסות מהמגבר המשולב.

AB Switch
מתג בעל 2 כניסות ויציאה אחת.המתג מאפשר לברור אחת מ 2 כניסות, למשל, חיבור זוג אחד של רמקולים לשני מגברים כשהמתג בורר בין המגברים, או לחילופין, חיבור מגבר ל 2 זוגות רמקולים, כשהבורר בוחר זוג רמקולים אחד. המתג יכול להיות מכני או אלקטרוני. ראה דגם TC-22 לדוגמא.

Analog
אות שמשתנה ברציפות. אותות שמע מורכבים מאותות אנלוגיים. רוב מגברי השמע בנויים להגביר אותות אלו בצורה אנלוגית טהורה, כלומר, אות היציאה מהמגבר עוקב בדייקנות אחרי צורת אות הכניסה במסלול שלא מכיל בדרך התמרות כל שהן.אות שמע אקוסטי הוא אות אנלוגי. מיקרופונים ממירים אות אקוסטי לאות חשמלי אנלוגי. רמקול מקבל אות חשמלי אנלוגי וממיר אותו לאות אקוסטי. אות השמע היוצא ממקלט רדיו (שידור FM או AM) הוא אות אנלוגי. גם אות השמע היוצא ממקלט טלוויזיה הוא אות אנלוגי.

Balance – איזון
במגברים משמש לאיזון בין עוצמת האות הנמסרת לערוצים השונים.בחיווט אלקטרוני בין יחידות שמע שונות, זו דרך להעביר את אות השמע בקווים מקבילים כדי לאזן את ההולכה החיובית והשלילית בצורה שווה.יחס האות לרעש בצורה זו משתפר והעיוותים קטנים.

Bass – בס
טווח התדרים הנמוכים אותו ניתן לשמוע. מוגדר מ- 20Hz ועד כ- 150Hz.

Bass Reflex
חור מיוחד בתיבת הרמקולים שמאפשר לאוויר הדחוס שנוצר מתנועת הרמקול לצאת מהתיבה.תפקיד ה "חור", להכניס את תיבת הרמקול לתהודה בתדר מבוקר וע"י כך לשפר את עוצמת הבס ללא צורך בהגדלה פיזית של התיבה. בתיבות קטנות, מורכבת על החור מעין שפופרת או מעבר חלול אחר. תוספות אלו מוכנסות כש"חור" רגיל בלבד לא מספיק להביא את התיבה לתדר התהודה הרצוי.

DAC
רכיב אלקטרוני שתפקידו המרת אות דיגיטלי לאנלוגי.
נמצא באיכויות שונות בהתאם לדיוק שרוצים לקבל.

Frequency – תדר
מדד למספר המחזורים לשנייה של רטט, תהודה או גל סינוס. תדירות האודיו הנשמעת נעה מכ- 20 הרץ ועד 22 קילוהרץ (22,000 הרץ), למרות שישנם מחקרים המראים שהאוזן האנושים קולטת גם תדירויות גבוהות יותר, בתחום הנחשב לעל- קולי. תדרי רדיו נעים מ- 70 קילוהרץ ועד טווח המגה- הרצים (מיליוני הרץ). באופן טיפוסי. תדרי ה- FM נעים בין 87.5 ל- 107 מגה- הרץ.

Ground Loop
זרם בלתי רצוי הנוצר במוליך קרקעי וגורם להפרעות חשמליות.

HDTV
טלוויזיה בהפרדה (רזולוציה) גבוהה. ההפרדה הגבוהה של טלוויזיות אלה (בד"כ מכשירי LCD או פלאזמה) נובעת מצפיפות גבוהה מהמקובל בטלוויזיות סטנדרטיות של פיקסלים (Picture Elements) ומאפשרת, באם שיטת השידור או קובץ התמונה מאפשרים זאת, להציג תמונה מפורטת וטבעית יותר מהרגיל.

Mono – מונו
הקלטה חד ערוצית. בעבר, עד כניסת הסטריאו לשימוש, כל ההקלטות היו במונו.

Output
אות האודיו או הוידאו היוצא מרכיב.

Pre-Amplifier – קדם מגבר
מגבר השליטה, המכיל בקרי מעבר בין מקורות, ווליום, ואת הבקרים הקשורים לעיבוד צליל.

Potentiometer – פוטנציומטר
הרכיב בו משתמשים לכיוון הווליום או הצליל.

Power Amplifier
מגבר הספק המחובר במישרין לרמקול. מכיל לרוב מתג כיבוי/הדלקה בלבד.

RMS
שיטת מדידה להספק צליל הנמדדת בוואטים ומעידה לאיזו עוצמה ממוצעת לאורך זמן יכול להגיע מגבר, להבדיל מעוצמת שיא.

Stereo – סטריאו
לרוב הכוונה להגברה דו- ערוצית, אך כיום ההגדרה כוללת גם הגברה רב- ערוצית.

Tweeter – טוויטר
טוויטר, אלמנט של רמקול שנועד לתדירויות גבוהות. לרוב מדובר בדיאפרגמה כיפתית מבד שעבר טיפול מיוחד או מפלסטיק. פועל בטווח התדרים 500Hz – 22KHz.

Watt – וואט
מידה של כוח חשמלי שערכה זרם כפול הוולטים.

Woofer – וופר
אלמנט של רמקול שנועד לתדירויות נמוכות.

מונחי וידאו

ANSI LUMENS
שיטת מדידת כמות האור המופקת על ידי מקרן.
באופן עקרוני, זה זהה למידת LUMENS, אולם שיטת המדידה נעשית כממוצע של כמות האור בכמה מקומות על גבי המסך.

BRIGHTNESS – בהירות
חוזק השחור בתמונה, מגדיר בעצם עד כמה השחור הוא אפור.

BLUE-RAY – בלו ריי
שיטת צריבת מידע על דיסקים אשר חברת SONY פיתחה.
המידע נמצא, בדומה ל-DVD, על גבי אינדנטציות טבועות בשכבה בתוך הדיסק, אולם הם קטנים וצפופים יותר מאשר ב-DVD רגיל. על מנת לזהות אותם בצורה מדוייקת, יש צורך להשתמש בלייזר בעל אורך גל קצר יותר, כלומר עם תדר גבוה יותר.
אורך הגל קרוב לזה של הצבע הכחול ומכאן השם.
ה- BLUE RAY כולל תקנים שונים לסוג המידע האור-קולי שהוא מכיל, והתקן עדיין משתנה עם הזמן.

COMPOSITE – קומפוזיט
כל האות מועבר על גבי כבל אחד.
זהו אות הוידאו הנחות ביותר, הוידאו דחוס (על מנת לאפשר העברת כל התמונה על כבל אחד) וכל הצבעים מתערבבים אנלוגית כך שאי אפשר אח"כ להפריד אותם כמו שצריך.
על מסכי טלויזיה קטנים איבוד האיכות הזה לא כ"כ מורגש, אבל על מסכים גדולים התמונה נראית רע למדי.
COAX – קואקס
קואקס. כבל אשר כולל סיכוך ואשר משתמש בתכונות IMPEDANCE על מנת להעביר אותות.
בוידאו נהוג לעשות שימוש בכבל כזה עם IMPENDANCE של 75 אוהם (אשר במקור היה עבור אודיו והותאם גם עבור וידאו.

COMB FILTER
פילטר מיוחד אשר מיועד להפריד אותות בסיגנל קומפוזיט לאותות LUMA ו- CHROMA.
פילטר זה נחשב למתקדם יותר מקודמו (NOTCH FILTER), אולם עדיין קימות בו בעיות כגון DOT CRAWL.

COMPONENT: (או- YUV, או Y/Cb/Cr או Y/Pb/Pr או Y/B-Y/R-Y)
קומפוננט, הפרדה של אות הוידאו לשלושה.
ה-Y מכיל את התמונה בשחור-לבן (Luminance), והשניים האחרים מכילים כחול ואדום יחסית לתמונה בשחור לבן.
הסנכרון נמצא על אות ה-Y.

CONTRAST – ניגודיות
חוזק הלבן בתמונה.

CHROMA
אותו חלק באות אשר אחראי על המידע של הצבעים בתמונה.

DOWNSCALER
מכשיר אשר מוריד את הרזולוציה של אות כניסה (לדוגמא p720 לאות עם רזולוציה נמוכה יותר p480).

DLP- Digital Light Projection

שיטה אשר הומצאה ושוכללה על ידי חברת TEXAS INSTRUMENTS.
הרעיון הוא ליצור צ'יפ אשר כולל מראות מיניאטוריות, כשכל אחת מהן יכולה לשנות את הזוית לפי הצורך. באמצעות שינוי הזוית ניתן לגרום לפיקסל להידלק או להיכבות.
על ידי מודולציה של הזזת כל מראה ניתן ליצור גוונים שונים של אור.
על ידי שילוב COLOR WHEEL ניתן גם לשלב צבעים.

DVB-Digital Video Broadcasting
אוסף תקנים המנוהל ע"י קונצורטיום DVB, אשר מאפשר שידור של תכני וידאו ואודיו דיגטליים בדרכים שונות כמו לויין, כבלים וכו'.
התקן הפופולרי ביותר שלו הוא DVB-B אשר משמש כיום כתקן "דה-פקטו" של העברת תכני וידאו בממירים דיגיטליים של הכבלים והלווין.

DVI
אות וידאו דיגיטלי בעל רוחב פס צר מאשר ב-HDMI אשר נכון להיום נותן איכות זהה מכיוון שהרזולוציות ומספר הצבעים המקסימליים שהמקרנים היום מסוגלים לתת נמוכים יותר גם ממה שה-DVI מסוגל להעביר.

בעתיד ה-DVI יוחלף כליל ע"י ה-HDMI, אך נכון להיום האיכות היא זהה וקיימים מתאמים מ-DVI ל-HDMI ולהיפך.

FIREWIRE
בשמו המקורי – IEEE1394 (תקן 1394 של IEEE).
החיבור יועד להעברת מידע דו כיווני, סיריאלי, בין שני מחשבים.
בשל קצב ההעברה הגבוה שלו (400Mbps), החיבור אומץ על ידי חברת APPLE (אשר נתנה לו את השם הסקסי – FIREWIRE) וכן ע"י חברת SONY (אשר נתנה לו שם מקביל I-Link) לצורך חיבור אביזרי וידאו כגון מצלמות וידאו דיגיטליות למחשב.
כיום ניתן גם להעביר ערוץ SDTV לא מכווץ על גבי החיבור, או ערוץ HDTV מכווץ (בדרך כלל STREAM של MPEG2) על גבי החיבור.
החיבור אף משמש להעברת אודיו באיכות גבוהה מפורמטים כגון SACD או DVD AUDIO.

HDTV
שיטת שידור הכוללת קצבים של 720 שורות פרוגרסיביות ומעלה.

HDCP
שיטת הצפנה עבור העברת וידאו בעיקר על גבי חיבור DVI.
תעשיית הווידאו אשר אימצה את השימוש בחיבור DVI נאלצה לעשות בו שינויים על מנת לתאם אותו לתעשייה. בראש ובראשונה, גירסאת הוידאו של החיבור כוללת הצפנה מסוג HDCP.
מכשיר אשר מוציא HDCP מחייב מהמסך להיות מסוגל להציג HDCP.
מסך בעל אפשרויות HDCP יכול לעבוד הן עם מקורות הכוללים אותו והן עם מקורות אשר אינם כוללים אותו.

INTERLACED
בתחילת תקופת הטלויזיה היו הפוספורים בציפוי שבמסכי ה-CRT דועכים מהר מדי.
אם היו מעדכנים את קצב החלפת הפריימים לפי זה של ה-CRT, היתה נוצרת תופעה של FLICKER (ריצוד) והתנועה היתה נראית מקוטעת ולא זורמת.
כדי לפתור את התופעה, המציאו את הרעיון של INTERLACING.
הרעיון הוא לפרק את התמונה לשני חלקים – הקווים הזוגיים והאי-זוגיים – זאת על ידי כך שמעדכנים את התמונה בשני שלבים. במצב זה הדעיכה המהירה לא מטרידה יותר.
אמנם הטכנולוגיה התקדמה מאז והיום ניתן לשלוט על קצב הדעיכה, אך למרות זאת, בשל ההשקעה בעבר, יש קושי רב לעבור משיטה זו לשיטות חדשות.
כמו כן, יש משמעות של עלות בשידור של אותו קצב נתונים בפורמט PROGRESSIVE.

LIPSYNC DELAY
האוזן מותאמת לשמוע קול אדם באופן מסונכרן לתמונה המתקבלת מהעין.
כאשר אותות הווידאו והאודיו עוברים עיבוד, קורה שהם כבר אינם מתואמים כל כך.
אוזן האדם הממוצע מסוגלת לסבול שהוידאו יאחר עד כ-90 מילי שניות לאחר האודיו או יקדים בכ-40 מילי שניות.
כאשר הזמנים אינם תואמים נוצר דיסוננס בין הוידאו לאודיו אשר עלול להטריד גם את האדם הממוצע.

LCD
טכנולוגיה ותיקה אשר עושה שימוש בפסים קריסטליים אשר זויתם משתנה לפי עוצמת הזרם החשמלי העובר בהן. הקריסטלים שוחים בנוזל מוליך שקוף אשר נותן להם להסתובב לפי הצורך. הקריסטלים שקופים ובד"כ סוחבים "מטען" פולרואידי.
הדבר מאפשר שליטה מדויקת על כמות האור ה-POLARIZED אשר עובר דרך כל פיקסל על ידי שינוי הזוית של הקריסטלים השוחים בתוכו.
על ידי הארה מאחור ניתן לגרום להקרנת תמונה או הצגתה על גבי המסך.
ניתן לעשות שימוש ב-LCD בהקרנה או כמסך LCD DIRECT VIEW.

LUMENS
מידה של אור.

MPEG – Moving Picture Experts Group
קבוצה של חוקרים אשר ריכזה תקנים רבים לקידוד וכיווץ מידע של וידאו ואודיו לאפליקציות שונות כגון שמירה העברת וידאו דרך מדיות שונות.
תקנים רבים של קבוצה זו הפכו לסטנדרט כגון: MPEG-2 אשר משמש לקידוד וידאו ב-DVD ובמרבית מערכות הלויין והכבלים הדיגיטליים, וכן – MPEG-1 LAYER 3 אשר מוכר בשוק כ- MP3.
אחד התקנים האחרונים של הקבוצה נקרא MPEG4 ותוכנן במקור לשדורי וידאו בתנאים עם רוחב סרט קטן, כגון טלפונים סלולריים. DIVX ו- XVID (וכן VC9 ו-WMV של מייקרוסופט) מבוססים ברובן על התקן הזה וישמשו בסיס טכנולוגי למרבית התקנים העתידיים של שידור ואכסון וידאו.

NOTCH FILTER
פילטר ישן למדי אשר עדיין בשימוש במכשירי וידאו רבים אשר משמש להפרדת אותות COMPOSITE לגורמיהן.

RGB-HV
אות וידאו אנלוגי, בו הצבעים מופרדים לירוק, כחול ואדום.
בנוסף, יש אות סנכרון (sync) האומר בעצם מה הרזולוציה ומה תדר הרענון, המופרד לסנכרון אופקי (H) ואנכי (V).

RGBS
כנ"ל, רק שאות הסנכרון משולב, כלומר מכיל גם את הסנכרון האנכי וגם האופקי (composite sync).
לפעמים על אות הסנכרון עובר גם אות Composite (ראו להלן).
אות כזה קרוי RGBcvS, וזהו האות שהממירים הדיגיטלים מוציאים בארץ (ובאירופה).

RGsB
אות הסנכרון "מולבש" אנלוגית על האות של הצבע הירוק. נקרא גם בפשטות RGB.

S-Video
ה-Y זהה למה שיש בקומפוננט, אבל הצבעים מחוברים לכדי אות ה- Cח(CHROMA).

UPSCALER
מכשיר המעלה את הרזולוציה של אות הכניסה (לדוגמא מ720p – ל- 1080p)

המידע מוגש לכם כשירות על ידי סיריוס אלקטרוניקה.

מצאתם מונח מקצועי שאינו מופיע באינדקס? – צרו עמנו קשר ואנו נעדכן את המילון במונח החסר.

כתבות אחרונות באתר

מה היתרונות בשימוש ברמקולים אלחוטיים

מה היתרונות בשימוש ברמקולים אלחוטיים יותר ויותר מכשירים דיגיטליים הופכים לאלחוטיים, ורמקולים אלחוטיים מהווים אופציה ניידת, יעילה ונטולת חוטים מגבילים. ניתן לקחת אותם למקומות שונים ורובם קומפקטיים למדי. בעוד הרמקולים...

לכתבה המלאה

אוזניות אלחוטיות: טיפים לקנייה מוצלחת!

אוזניות אלחוטיות - טיפים חשובים לפני קנייה אוזניות אלחוטיות הן הדבר החם בעולם האוזניות אוזניות בלוטות' מייתרות את הצורך בחוט המציק הזה שמשתלשל לנו מהאוזניים, והופכות את החוויה להרבה יותר...

לכתבה המלאה